Zach Even-Esh „Encyklopedia undergroundowego treningu siłowo-kondycyjnego”

zach1

Zach Even-Esh były zapaśnik i kulturysta napisał książkę, w której przedstawia swoją metodę treningową określoną jako Undergroundowy Trening. Wymagający i brutalny sposób  kształtujący nie tylko ciało, ale również psychikę. Od pierwszych stron książka mi się spodobała. Oryginalne podejście do treningu rozwijającego wszechstronnie ciało (trening funkcjonalny) oraz ogień z jakim została napisana może rozpalić i zmotywować każdego do tego by stawać się silniejszym i twardszym nie tylko w sporcie, ale i w życiu.

Wydawnictwo Aha! znane z wielu pozycji książkowych na temat rozwijania ciała  (kultowy już Skazany na trening Paula Wade’a, książki Ala Kavadlo czy Oliviera Lafaya)  dołożyło do swojej oferty kolejną świetną pozycję, która zawiera metody treningu, do których trzeba podejść z rozwagą i pewnym przygotowaniem, co znaczy, że w praktyce trening undergroundowy może nie być dla każdego. Jednak jako źródło informacji i wielki motywator jest to pozycja dla każdego, kto interesuje się sportami siłowo-kondycyjnymi i budującymi sylwetkę lub uprawia określoną dyscyplinę sportową wymagającą wszechstronnego rozwoju.

„W tej książce dziele się swoimi spostrzeżeniami, błędami i całą moją drogą w świecie treningu. Powiem o tym, co było dobre, i o tym, co było złe. Mój cel jest taki, byście mogli uniknąć moich bolesnych błędów oraz rozbudzić taką samą pasję do treningu i pomnażania siły. Nie ma znaczenia, czy jesteś sportowcem, rodzicem czy trenerem. Te lekcje można zastosować do poprawy twojego życia.”

Jako zwolennik treningu z masą ciała na książkę patrzyłem właśnie z perspektywy tego sportu. Zach jako dawny zapaśnik i kulturysta jest wielkim zwolennikiem podnoszenia ciężarów w stylu starej szkoły. Nie odrzuca on jednak metod treningowych z masą ciała, a wręcz podkreśla ich fundamentalne znaczenie w rozwoju podstaw i ogólnej sprawności ciała. Łącząc wiele metod treningowych Zach w swojej metodzie uwzględnił bowiem sztangi, sztangielki, ketle, worki, beczki, sledy, młoty  tworząc faktycznie wybuchową mieszankę. Jak on to mówi; mieszanka nauki z piekłem. Undergroundowy trening siłowo-kondycyjny, który ma brutalnie przetrenować ciało i wzmocnić psychikę, dzięki czemu sportowiec stanie się silny w swojej dyscyplinie oraz w życiu. Ale skąd pomysł na taką metodę treningową? i czy faktycznie warto się nią zainteresować?

„Właściwy trening przygotuje cię do odnoszenia sukcesów we wszystkich dziedzinach życia, nie tylko w sporcie.”

Zach w pierwszej części książki będącej autobiografią i teoretycznym omówieniem wszystkiego, co wiąże się z treningiem opowiada o swojej drodze sportowej, która doprowadziła go do stworzenia undergroundowego treningu siłowo-kondycyjnego. Jako zapaśnik ciągle przegrywał. Dziwiło go to, bo uprawiał kulturystykę, która powinna go przygotować siłowo do zapasów. Jednak kolejne porażki zniechęciły go do zapasów przez co zwrócił się w stronę kulturystyki turniejowej. Odnosił w niej nawet sukcesy. Jednak czegoś mu brakowało a porażka w zapasach tkwiła mu zadrą w sercu. Wrócił do walk co było przełomowym momentem. Złapał kontuzje kolana i uświadomił sobie, że dotychczasowe metody treningu są bezwartościowe. Doprowadziło go to do poszukiwania metod treningowych, które mogą zwiększyć efekty osiagane w sporcie (w walkach zapaśniczych itp.). Dzięki umiejętności obserwacji innych, wyciągania wniosków oraz dzięki ludziom, których spotkał na swojej sportowej drodze mógł ruszyć do przodu. Stworzył swoją pierwszą siłownię w garażu i zaczął eksperymentować z treningiem ćwicząc w zimie jak Rocky Balboa w Rockym 4. Potem zaczął trenować innych. Książka, jak widać ma charakter bardzo osobisty dla autora dzięki czemu jeszcze mocniejsze jest przesłanie sportowe Zacha.

„W tej książce splatam mądrość poznanych po drodze nauczycieli z lekcjami, które odebrałem z własnego doświadczenia życiowego i sportowego, począwszy od 1989 roku. Szczęśliwie wpadło mi w ręce sporo materiałów ze >>starej szkoły<< treningu, które innych niewiele interesują.”

W części drugiej Zach Even-Esh przechodzi do mięcha. Przedstawia poszczególne rodzaje metod treningowych omawiając co się dzieje na ilustracjach. Każdą z metod traktować należy, jako wstęp do następnej. Tak to przynajmniej na początku wygląda. Ćwiczenia z masą ciała to pierwszy etap undergroundowego treningu. Są pompki, podciągania, sprinty wiele eksplozywnych ćwiczeń. Spore wyzwanie. Następnie wchodzi worek. Ćwiczenia z workiem łączą się z ćwiczeniami z masą ciała (na koniec każdego rozdziału rozpisany jest plan dla wszystkich grup zaawansowania). Potem jest trening z kamieniem. Trening na powietrzu (liny, pchanie samochodu). Trening z oponami (tu się dowiedziałem jak prawidłowo pchać oponę), trening z beczką. Trening ze sztangą, sledem, hantle i odważniki. Uff… od samego wymieniania można się spocić. Każde z ćwiczeń jest zilustrowane i omówione. Tam gdzie to konieczne Zach omawia również najczęściej popełniane błędy i co robić by ich uniknąć.

„Trenujemy z dużymi ciężarami, agresywnie i trochę po wariacku. To może się pewnie nazywać undergroundowy trening siłowy. Prawdę mówiąc, nie przestrzegam żadnych zasad. Jesteśmy undergroundowi.”

By jednak w pełni zrozumieć undergroundowy trening trzeba wrócić do części pierwszej, w której oprócz wspomnianych elementów autobiograficznych Esh omawia wszystko to, co się z tym treningiem wiąże i jak do niego podchodzić. Filozofia undergroundowego treningu to podstawa by zacząć stosować metody proponowane przez Zacha. Wszystko to, co on mówi o sposobie podejścia do ćwiczeń, do rozróżnienia siły z siłowni a siły sportowej, wypoczynku i regeneracji, podejściu mentalnym, indywidualizacji i wczuwaniu się w swój organizm oraz tworzeniu własnej metody treningowej to cenne lekcje. Metoda treningu undergroundowego skupia się na jego funkcjonalności w różnych dziedzinach sportu lub wykonywanych zawodach.

zach2

Książka z taką metodą treningową uzupełnia pewną lukę w literaturze sportowej.  Zach stworzył kompletny system, który zbiera ‚w jednym miejscu’ wszystkie metody treningu rozwijającego różne typy siły i tworzy z nich  całość przez co ćwiczenia należące do różnych metod stają się częścią jednej metody treningowej: treningu undergroundowego. Zach powtarza by nie bać się wychodzić poza schematy i eksperymentować stając się przez to bardziej wysportowanym zarazem mając wiele radości z trenowania. Trudno się nie zgodzić, w końcu na pierwszym miejscu trening powinien dawać wiele radochy.

Warto też wspomnieć o fantastycznej szacie graficznej. Książka wydana jest wyjątkowo ciekawie. Specyficzna kolorystyka stron oddająca klimat undergroundowego podejścia. Masa zdjęć Zacha, jego rodziny, wielkich sportowców, jak choćby legendarnego Bruce Lee okraszone jego wypowiedziami. No i oczywiście duża ilość zdjęć obrazujących określone ćwiczenia sprawia, że Encyklopedia jest rarytasem wizualno-merytorycznym.

O książce można by jeszcze dużo mówić, ale myślę, że nic nie odda jej specyfiki od samodzielnej lektury. A warto po nią sięgnąć, bo jest to kompendium wiedzy na temat treningu siłowo-kondycyjnego ujętego w oryginalną formę. Książka jest skarbnicą wiedzy z której można czerpać wiele cennych rad, ale co ważniejsze ogromną ilość motywacji nie tylko do rozwijania siły fizycznej, ale również mentalnej, która przekłada się na siłę życiową. Już po pierwszej lekturze książki spojrzałem na swoją aktywność z innej perspektywy i myślę, że łatwiej mi będzie łamać pewne schematy i nie bać się zmian. Dodatkowo złapałem smaka na większą ilość książek o  tematyce sportowej, co pewnie spowoduje, że na blogu pojawi się więcej takich lektur.

Za możliwość przeczytania książki dziękuje wydawnictwu:

aha!

zach1

Autor: Zach Even-Esh
Tytuł: Encyklopedia undergroundowego treningu siłowo-kondycyjnego
Wydawnictwo Aha!
Stron: 432

cena okładkowa: 54,90zł

Książkę na TaniejKsiążce można kupić (37,97zł) tutaj

Strona wydawnictwa klik

Reklamy

Jedna myśl nt. „Zach Even-Esh „Encyklopedia undergroundowego treningu siłowo-kondycyjnego”

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s